De meerwaarde van verschillende thuistalen (activiteit)
Taal is overal. En niet alleen de Nederlandse taal. In een klas waarin meerdere talen samenkomen gebeuren er leuke dingen. Het maakt de klas kleurrijk en speciaal. De leerlingen leren niet alleen nieuwe woorden, maar doen ook kennis op over andere landen en culturen. Dit maakt je groep begripvoller. Het helpt om beter met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren. En het laat meertalige leerlingen ook groeien en meer zelfvertrouwen krijgen, omdat ze zich gewaardeerd voelen door wat ze weten en kunnen. Het is dus goed om eens met je klas stil te staan bij meertaligheid en samen meer te ontdekken over taal.
Taal bij je leerlingen thuis
Dat ontdekken begint al heel dichtbij, in de directe omgeving van je leerlingen: bij hen thuis! Want je leerlingen kunnen waarschijnlijk makkelijk antwoord geven op de vraag welke talen ze zelf spreken. Maar dat ze om zich heen voortdurend veel meer talen zien en horen, daar zijn ze zich mogelijk veel minder van bewust. Hoeveel talen denken ze dat ze samen in totaal tegenkomen om hen heen? Ga er samen mee aan de slag met onderstaande activiteit. Of download de lessuggestie Meertaligheid voor de uitgebreide (bewaar-)versie.
Activiteit Talen bij mij thuis
Stap 1. Vraag de leerlingen om voor zichzelf deze vragen te beantwoorden:
- Welke talen spreken jouw familieleden?
- Welke talen kom je tegen in de boekenkast?
- Welke talen zie je en hoor je in films/series/games die je thuis kijkt of de muziek die je hoort?
- Welke talen staan er in de (koel)kast op de verpakkingen van eten en op andere spullen in huis?
Je kunt dit vragen tijdens de les. Maar leuker is het om ze dit een paar dagen van tevoren als huiswerk te geven. Je kunt de leerlingen dan ook vragen om foto’s of eventueel filmpjes te maken van de talen die ze tegenkomen.
Stap 2. Inventariseren
Leg met elkaar een lijst of een woordveld aan van de talen die je leerlingen hebben gevonden. Praat ook met elkaar over de talen:
- Hoe weet je dat het die taal was? Heb je het gevraagd, ken je de taal?
- Hebben jullie Google Translate gebruikt? (Daar zit een camerafunctie op die kan scannen welke taal je ziet!)
- …
Stap 3. Terugkijken
Aan het begin van de les hebben de leerlingen bedacht hoeveel talen ze bij elkaar tegenkomen. Nu hebben jullie onderzoek gedaan samen. Wat is de conclusie? Leven je leerlingen in een meertalig landschap? Meer vragen:
- Hadden de leerlingen gedacht dat ze zoveel talen zouden vinden?
- Welke talen waren helemaal nieuw voor bepaalde leerlingen?
- Zien ze overeenkomsten met het Nederlands of niet?
- Wat is de meest bijzondere ontdekking die ze gedaan hebben?
- …
Wil je een meer uitgebreide variant van deze activiteit uitvoeren? Download dan de lessuggestie Meertaligheid.
Tips meertaligheid in methode Taaljacht
Wil je veel vaker meertaligheid binnen je groep benutten? Taaljacht is een nieuwe methode voor taal, spelling & grammatica. Bij elk blok krijg je tips hoe je de thuistaal van de leerlingen kunt betrekken bij de lessen. Dit verhoogt de motivatie en betrokkenheid van álle leerlingen en vergroot hun kennis over taal en andere talen. Lees meer.
Speciaal NT2 katern
Op de meertaligheidspagina’s in de methode staat ook achtergrondinformatie over specifieke moeilijkheden voor de leerlingen. Met deze tips en informatie kun je het onderwijs nog beter afstemmen op de behoeften van de leerlingen. Taaljacht heeft zelfs per jaargroep een speciaal NT2 katern voor preteaching, gemaakt in samenwerking met Josée Coenen (bekend van Zien is Snappen).