‘Schatkist is overzichtelijk en de doelen zijn heel duidelijk’

Volgens Heleen Dekker, juf van groep 2 van kindcentrum Oranje-Nassau in Papendrecht, biedt Schatkist editie 3 een nieuwe kijk op het kleuteronderwijs.

Heleen Dekker van Kindcentrum Oranje-Nassau in Papendrecht

‘De methode is veel meer gericht op wat er van de kinderen van nu wordt gevraagd. Er zitten bijvoorbeeld veel coöperatieve werkvormen in de methode. Met die 21e-eeuwse vaardigheden zijn de kinderen nu volop bezig. Ze leren samenwerken en overleggen met elkaar. Dat moeten ze van jongs af aan leren. Het is mooi dat dit wordt aangeboden in Schatkist.’

U heeft heel lang met de vorige editie van Schatkist gewerkt. Welk verschil valt u vooral op?

‘Vergeleken met de vorige Schatkist heeft deze versie een veel rijker aanbod. Er zit veel meer in. Voor mijn gevoel hoef ik naast de methode niet meer extra activiteiten voor taal en rekenen aan te bieden. Je kunt binnen Schatkist ook je eigen thema’s plannen. Sinterklaas en kerst bied ik bijvoorbeeld zelf aan. En aan het thema ‘Lente’ van Schatkist voeg ik dan bijvoorbeeld zelf Pasen toe. Die ruimte is er voldoende.’

‘Verder vind ik de nieuwe methode overzichtelijker en de doelen zijn heel duidelijk. Het doelenboekje vind ik super. Je hebt daarmee een compleet overzicht waar je met de kinderen aan werkt. Rekenen is er ook veel beter in verwerkt en de vele vormen van coöperatief leren vind ik echt een aanwinst. Bij de activiteiten komen verschillende werkvormen aan bod, zoals werken in groepjes of in tweetallen. Verder is er veel aandacht voor sociale vaardigheden, bijvoorbeeld met de schatkistkaarten waarmee kinderen begrippen als ‘boos’ of ‘verdrietig’ kunnen aangeven.’

Hoe zou u Schatkist editie 3 omschrijven?

‘Schatkist biedt een nieuwe kijk op het kleuteronderwijs. De methode is veel meer gericht op wat er van de kinderen van nu wordt gevraagd. Er zitten bijvoorbeeld veel coöperatieve werkvormen in de methode. Met die 21e-eeuwse vaardigheden zijn de kinderen nu volop bezig. Ze leren samenwerken en overleggen met elkaar. Dat moeten ze van jongs af aan leren. Het is mooi dat dit wordt aangeboden in Schatkist.’

Het brengt het leren in de klas echt tot leven?

‘Bij het thema ‘Eten en drinken’ hadden we een heus restaurant gemaakt in de klas, compleet met recepten en een menukaart. Je hoorde de kinderen ook de hele tijd die woorden gebruiken en dat is leuk, het is écht een uitbreiding van hun woordenschat. Dat doe je bijvoorbeeld ook met de woordkaarten. Daarbij zien de kinderen aan de ene kant van de kaart een woord en het verklarende beeld erbij, en op de achterkant staan voor de leerkracht aanwijzingen en een verklaring van het woord. Zo ben je tastbaar en op een levendige manier bezig nieuwe woorden te leren aan de kinderen.’

‘Ook het thema ‘Kunst’ vond ik een heel aansprekend thema met een prachtig prentenboek. In de klas deden we een kunstschilder na en hebben de kinderen zelf een schilderij in de lijn van Karel Appel gemaakt. Ook andere schilders kwamen aan bod en dan hoor je van ouders terug dat kinderen het thuis over Van Gogh hadden. Het was in het nieuws dat er een nieuw schilderij van hem was ontdekt en de kinderen reageerden daar op. We waren er net in de klas mee bezig geweest en dat spreekt dan aan. Zo krijgen de kinderen een nieuwe kijk op dingen dus.’

Wat vindt u van het rekenaanbod in Schatkist?

‘Goed, bij het thema ‘Gezondheid’ ging het onder andere over inhoud. De kinderen kregen bijvoorbeeld opdrachten over wat een liter is. Bij een ander thema kregen ze het begrip ‘plattegrond’ aangeboden. In de klas hebben we toen samen een plattegrond getekend en routes gemaakt in de klas. Het is super dat zoiets nu spelenderwijs aan bod komt. De kinderen vonden het geweldig om te doen en zonder dat ze het in de gaten hebben, zijn ze met rekenen bezig. We hebben als hoek ook een winkeltje waar ze echt met geld leren omgaan. Een thema als ‘Eten en drinken’ sluit daar dan bijvoorbeeld goed op aan.’

Hoe ervaart u de aansluiting van de kleuters naar groep 3?

‘Bij ons op school zitten groep 1, groep 2 en groep 3 in lokalen naast elkaar. We zetten geregeld letterlijk de deur even open naar het aansluitende lokaal. Dan kunnen mijn kinderen uit groep 2 even snuffelen aan groep 3. Ze lezen daar een boek of ze nemen boeken mee naar onze klas. Je ziet zo heel letterlijk een doorgaande lijn.’

‘Een belangrijke afweging om te kiezen voor Schatkist is dat de leerkrachten in groep 3 werken met Veilig leren lezen kim-versie. Ook met die methode zijn we heel blij. Het zoemend lezen vinden wij veel beter dan het hakken en plakken van letters. De kinderen kennen nu eerder de letter en het woord, ze kunnen sneller lezen. Laatst nog zei een jongen uit mijn eigen groep:

‘Hé, juf ik kan nu “neus” lezen.’

De n en de s kende hij al en nu stopte hij de eu ertussen en dan krijg je neus. Dat vind ik echt een meerwaarde van het zoemend lezen. En in mijn groep 2 bereid ik de kinderen daar met Schatkist al op voor. Ik heb in mijn eigen groep al best veel leerlingen die kunnen lezen. Er zijn er sowieso twee die na de zomer als zon-leerling in groep 3 instromen en vier die dat niveau binnen een paar weken gaan halen.’

‘Verder gebruiken we ook de boekjes Hé, ik lees! en de Kleuters Samenleesboeken. We beginnen elke dag met een kwartier stil lezen. Aan de kinderen die nog niet kunnen lezen, vraag ik om een letter te zoeken in het boekje of om al echt zelf te lezen als ze dat kunnen.’

Wat vindt u van het differentiatieaanbod?

‘De drie differentiatieniveaus die Schatkist aanbiedt, vind ik voldoende. Ik heb een vrij grote basisgroep en een kleine groep die intensieve begeleiding nodig heeft. En dan is er nog een groepje dat bovenmatig presteert. Het mooie is dat de drie aanpakken die Schatkist heeft, ook in Veilig leren lezen terugkomen. Als ze in groep 3 komen, zijn de kinderen dus al gewend aan de indeling in maan, zon en ster.’

Hoe bevalt het werken met Digiregie?

‘In Digiregie kan ik iedere dag zelf plannen welke activiteit ik met de kinderen doe. Ook kan ik er makkelijk observaties in opnemen. Ik hoef niet voor 26 kinderen observaties in een apart programma te zetten, dat scheelt veel werk. Ik kan het overzicht ook printen en ik kan er makkelijk op sturen.’

‘Aan het eind van iedere periode zie ik snel hoe de kinderen ervoor staan. Je ziet in zo’n overzicht dat een kind op een bepaald onderdeel uitvalt. Dat onderdeel moet dan herhaald worden en dat kan ook heel makkelijk, omdat alle doelen herhaaldelijk terugkomen. Je ziet ook meteen hoe de hele groep presteert en je kunt ze gemakkelijk indelen in de juiste aanpak: verdieping, basis of intensief aanbod.’

Wat vonden u en uw leerlingen een leuke ervaring het afgelopen schooljaar?

‘Van het prentenboek Feest voor iedereen hebben de leerlingen een leuke, eigen voorstelling gemaakt. Soms hadden we prenten van Schatkist uitgeprint en een andere keer hadden kinderen zelf een verhaal en tekeningen gemaakt en bedacht. In een houten verteltheater konden ze telkens de afbeeldingen laten zien. Jelle, Elke en Jinte vertelden het prentenverhaal vervolgens in hun eigen woorden met het verteltheater erbij. Ze hadden goed geoefend en het toen voor de klas gedaan.’

Het verteltheater bij het prentenboek Feest voor iedereen

‘Dit was heel goed voor hun woordenschat en de kinderen vonden het heel leuk om te doen. Het is op deze manier ook nog eens een leuke samenwerkingsopdracht. Een vader gaat nog deurtjes maken bij het verteltheater, dus dan kunnen we dit vaker inzetten in de klas.’

Lees meer over kleutermethode Schatkist

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje