Tips spelend leren in groep 3 – kern 2
Spel is de meest natuurlijke manier van leren. Door plezier te maken ontwikkelen kinderen allerlei belangrijke vaardigheden zoals de grove en fijne motoriek, creatief denkvermogen en ruimtelijk inzicht. In de serie ‘Tips voor spelend leren in groep 3’ verzamelde Zwijsen daarom diverse opdrachten die leerkrachten in hun keuzewerk op kunnen nemen. Leuk, efficiënt en direct toepasbaar!
In dit artikel beschrijven we twee keuzeopdrachten voor kern 2. Onderaan het artikel vind je bovendien een link naar de pdf waarin alle opdrachten worden beschreven.
Spelend leren in kern 2
Doe-woorden
Vanaf het eerste moment dat kinderen woorden kunnen lezen, is het belangrijk daar betekenis en begrip aan te koppelen. Het spel met doe-woorden draagt daar aan bij.
Voorbereiding
- Print kopieerblad 7 op stevig papier
- Knip de kaartjes uit en doe ze met de woordkant naar onder in een doosje
- Maak een foto van dit werkje voor op het planbord
Instructie
- Speel het spel eerst met de hele groep
- Deel de kaartjes uit en vertel er bij dat de kinderen het kaartje niet aan andere kinderen mogen laten lezen
- Om de beurt komen kinderen met een kaartje voor de klas en beelden uit wat er op het kaartje staat
- De andere kinderen raden wat er uitgebeeld wordt
- Leg uit dat dit spel tijdens het keuzewerk gespeeld kan worden en dat twee kinderen hierbij samen spelen. Om de beurt pakken ze een kaartje en beelden uit wat er op staat. Het andere kind raadt. Daarna worden de rollen omgedraaid
- Belangrijk is dat de kaartjes met de woordkant naar onderen in het doosje liggen
Hinkelbaan
Bewegen en leren zijn een effectieve combinatie, zeker voor jonge kinderen. De kinderen zullen veel plezier beleven aan het woorden hinkelen van onderstaande opdracht.
De opdrachten van kopieerblad 8 en 9 kunnen bij de start van kern 2 worden ingezet. De opdrachten van kopieerblad 10 en 11 zijn bruikbaar nadat de letters n-t-ee aangeboden zijn.
Voorbereiding
- Print kopieerbladen 8-11
- De kinderen tekenen met stoepkrijt de hinkelbaan van kopieerblad 8 na op de tegels van het schoolplein en schrijven daarna de letters er in
- Maak een foto van dit werkje voor op het planbord
Instructie
- Leg de bedoeling van deze opdracht aan de hele groep uit
- Neem de groep mee naar buiten. Doe voor hoe de hinkelbaan getekend moet worden, schrijf de letters er in
- Kies twee kinderen en spreek af wie nummer 1 en 2 zijn
- Nummer 1 leest telkens een woord van kopieerblad 9, nummer 2 hinkelt het woord. Als alle woorden gehinkeld zijn, worden de rollen omgedraaid
Meer tips voor spelend leren?
Download hieronder het volledige artikel omtrent spelend leren in kern 2 of bekijk onze lesideeën bij een van de andere kernen.