Storytelling: hoe leer je kinderen om verhalen te vertellen in de klas?

Verhalen werken. Verhalen zorgen ervoor dat we contact met elkaar kunnen maken. Ze raken ons, zijn soms spannend of juist heel grappig, maken situaties concreet, geven voorbeelden en ideeën en zijn fijn om naar te luisteren. Maar dan moet je ze wel goed vertellen! We geven graag handvatten hoe zowel jij als leerkracht als je leerlingen inhoudelijk beter verhalen kunnen vertellen. Compleet met een gratis stappenplan.

Download meteen het stappenplan of lees verder.

Begin bij jezelf!

Vertel jij als juf of meester wel eens een verhaal in je klas? Of vind je dat moeilijk en denk je dat je dan veel moet voorbereiden en van buiten moet leren? Begin dan eenvoudig: met vertellen over je eigen leven. In vier stappen maak je van een kleine gebeurtenis een groots verhaal, waarin jijzelf de hoofdrol speelt. Dat kan iedereen: jij, maar je leerlingen ook. Blaas je kringgesprek nieuw leven in en ga verhalen vertellen!

Word de held in je eigen verhaal

Vergeet de kringgesprekken met verslagen over het zoveelste bezoek aan oma of de dierentuin. Ze zijn meestal niet erg spannend, met veel ‘en toen en toen’, en de inhoud blijft niet lang hangen. Ga in plaats daarvan met je leerlingen vertellen over (alledaagse) problemen, dat is een stuk leuker! Wie een probleem heeft, wil dit oplossen. Hoe pak je het aan? Loopt het uiteindelijk goed af? Dat is veel spannender om naar te luisteren dan een verslag van de visite aan oma. Door een probleem ontstaat er een echt verhaal, met jezelf in de hoofdrol. En wie wil er nou niet de held zijn in een verhaal?

Heel gewoon is juist interessant

Je hoeft niet groots en meeslepend te leven om een goed verhaal te kunnen vertellen. Alledaagse situaties, vooral die waar iets misgaat, kunnen interessante verhalen opleveren. Ze zijn herkenbaar voor iedereen en je leert ervan hoe je om kunt gaan met tegenslagen. Dat is goed voor je zelfvertrouwen en door persoonlijke verhalen leer je anderen beter kennen.

Kies een concreet, herkenbaar gespreksonderwerp

Kies je gespreksthema naar aanleiding van een actuele gebeurtenis, een les die je geeft of een boek dat je hebt voorgelezen. Beschrijf zo concreet mogelijk een bepaald probleem dat erbij aansluit. Houd het klein en alledaags, bijvoorbeeld:

  • Ben jij ooit iets kwijtgeraakt en heb je het weer teruggevonden?
  • Had jij wel eens honger terwijl het geen etenstijd was?
  • Wanneer had jij het heel erg koud?
  • Maakte jij ooit iets kapot dat niet van jou was?
  • Wat deed jij toen je je verveelde?
  • Heb jij wel eens heel veel rommel gemaakt?

Natuurlijk geef je als leerkracht het goede voorbeeld en vertel je ook wat jij hebt meegemaakt rond dit onderwerp. Je laat zo zien wat de bedoeling is en de kinderen smullen ervan!

En dan nu: je verhaal zelf

Toe aan het verhaal? Zowel bij een fictief als een fictieverhaal kun je dezelfde opbouw gebruiken: het begin, een middendeel en het slot. In totaal zijn er vier stappen. We hebben ze voor je uitgewerkt in een gratis download. Die kun je tevens als spiekbriefje uitdelen aan je leerlingen.

Bij de allerjongsten kun je door middel van gerichte vragen helpen om het verhaal van kinderen te structureren. Oudere kinderen kunnen de stappen zelf gebruiken om hun verhalen vorm te geven.

Extra tip bij het stappenplan: laat leerlingen hun verhaal eens met tekeningen voorbereiden. Dit helpt om meer beeldend te vertellen. Vouw daarvoor een A4 in vier vakken en nummer ze van 1 tot 4. In ieder vak teken je wat er bij die stap van het verhaal hoort. Schrijven is verboden! Vertel het verhaal daarna met behulp van de tekeningen aan een klasgenoot.

Wil je meer doen met taal en verhalen in de klas?

Dit artikel werd geschreven door Melanie Plag: leerkracht, verhalenverteller en docent bij de Vertelacademie. De Vertelacademie schreef ook mee aan Taaljacht, de nieuwe taalmethode van Zwijsen.

In Taaljacht enthousiasmeren we leerlingen met aansprekende taalschatten uit hun eigen leefwereld. Zoals met het vertellen van hun eigen verhalen! In Taaljacht besteden we in elke jaargroep aandacht aan het lezen, schrijven en vertellen van verhalen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk eind 2022. Lees hier wat Zwijsen nog meer biedt voor taalonderwijs op de basisschool.

Reacties (2)
Margriet (webredactie Zwijsen) schreef op 18 maart 2024:
Beste Suzanne, Vul hierboven het formulier in en je ontvangt het gratis stappenplan Verhalen vertellen waarmee je aan de slag kunt in jouw groep. Zoek je onderwijslocatie door 4 cijfers van de postcode in te voeren óf vul daar eenvoudig Kibeo in. Selecteer vervolgens jouw Kibeo locatie. ^Margriet
Suzanne Krijger schreef op 17 maart 2024:
Ik zou graag het leren verhalen vertellen willen inzetten bij de kinderen op de groep

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje