Rekenactiviteit voor kleuters: Schaduwvriendje

In deze activiteit experimenteren je kleuters met schaduw. Ze kunnen zichzelf en de schaduw meten met een betekenisvolle maat zoals een stok of een strook. Daarnaast onderzoeken en ontdekken ze dat je met een lichtbron ook schaduw kunt maken van jezelf en van voorwerpen.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van zes, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

Dit heb je nodig

  • groot wit laken en felle lamp (bij uitvoering in speelzaal)
  • stoepkrijt
  • stokken, stroken of touw
  • zaklamp
  • kist of doos
  • zaklamp

Voorbereiding

Doe deze activiteit bij voorkeur buiten op een zonnige dag. Het kan ook in de speelzaal met een felle lamp en een groot wit laken. Leg een zaklamp in de kist of doos. Zet Pompom (of een andere klaspop) erop.

Introductie

Pompom (of de andere klaspop) heeft er een vriendje bij. Hij ontdekte hem voor het eerst met de zaklamp in oma’s schuur en later nog eens toen hij buiten in de zon aan het spelen was. Laat een kind de zaklamp ontdekken in de kist of doos. Bespreek samen wat het is en hoe je daarmee het vriendje van Pompom zou kunnen vinden. Doe de zaklamp aan, verduister het lokaal en schijn met de zaklamp schuin op je klaspop. Hé, daar zie ik iemand! Hoe kunnen we het vriendje van Pompom vinden? Op wie lijkt zijn vriendje? Hoe kan dat?

Kern

Ga met de kinderen naar buiten en laat hen experimenteren met hun eigen schaduw. Zie je jouw schaduw? Kun je jouw schaduw veranderen? Loop naar je schaduw toe? Wat gebeurt er? En wat gebeurt er als je van je schaduw vandaan loopt?

Ontdek met de kinderen hoe je je schaduw groot, groter, grootst of juist klein, kleiner, kleinst kunt maken. Kun je weglopen van je schaduw en kunnen jullie even hard rennen? Verwoord datgene wat de kinderen doen. Richt daarbij de focus op kenmerken en effecten. Bijvoorbeeld: Je schaduw volgt je! Spring! Buig eens voorover: kun je nog steeds zien wat je schaduw doet?

Verdeel de kinderen in tweetallen en laat ze elkaar nadoen. De kinderen gaan in dezelfde stand staan en bekijken elkaars schaduw. Daarna tekenen ze met stoepkrijt de omtrek van elkaars schaduw.

Tot slot beantwoorden we een gerichte onderzoeksvraag, zoals: Onderzoek of je schaduw net zo lang is als jijzelf. Laat de kinderen bedenken hoe je dat kunt onderzoeken. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen met de stokken of stroken. Laat de kinderen elkaar nu meten met de stokken of de stroken. Ze zetten met krijt een streepje op de stok of strook. Daarna leggen ze de stok of strook op de schaduw. Wat zie je? Hoe kan dat?

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon groep 1 groep 2
maan groep 1 groep 2
ster groep 1 groep 2
woorden rennen
springen
de beweging
buigen
groot, groter, grootst
klein, kleiner, kleinst
de schaduw
de sprong
tegenover
volgen
weglopen
omtrekken

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje