Semsom tips: leerkracht Sandra
‘Het doel per week is voor mij zo duidelijk, dat ik daardoor de methode soms los durf te laten. Ik weet waar we aan werken en dan kan ik mijn eigen thema erin verwerken’, vertelt Sandra Voerman, leerkracht van groep 3 op basisschool ’t Kofschip. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.
‘Ik vind het fijn dat er een checkmoment is, daardoor monitor ik mijn klas beter. Ik merk dat het heel prettig is dat ik mijn eigen invulling kan geven aan de methode. Mijn klas vond de sprongen van 2 en 5 bijvoorbeeld best pittig. Dan zorg ik ervoor dat we dat nog meer herhalen en dat doe ik vaak op de vrijdag. Die dag werken we niet in een schriftje, maar gaan we juist buiten spelen. Dan herhaal ik wat er die week lastig was nog eens met de kinderen’, vertelt Sandra.
Buiten spelen
‘De sprongen van 2 en 5 teken ik dan bijvoorbeeld op de grond met stoepkrijt. Dan springen de kinderen van het ene naar het andere cijfer, terwijl ze dat cijfer hardop zeggen. Ik vind het spelend en bewegend leren heel belangrijk. Ik zorg ervoor dat dat overal terugkomt in de lessen’, zegt ze.
Pop Semsom
‘Ook de pop Semsom zet ik regelmatig in. Bij het thema ‘kerst’ krijgt hij een kerstmuts op en tellen we met kerstballen. Ik bedenk altijd een probleem of verhaal rondom Semsom en dat vinden de kinderen heel leuk.’
Lees meer tips
Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar!