Semsom tips van de leerkracht: Maria

‘Wanneer ik merk dat mijn leerlingen bij een doel nog wat meer oefening nodig hebben, dan ga ik daar extra mee aan de slag. Bij het tellen in sprongen van 2,5 en 10 doe ik dan bijvoorbeeld iedere dag een getallendictee om de cijfers te herhalen’, vertelt Maria Pouwels, leerkracht van groep 3 op de Calvijnschool in Bunschoten-Spakenburg. Je leest haar tips over hoe de methode Semsom soms net iets anders in te zetten.

‘De bewegend leren opdrachten doen het heel goed. Met de bal overgooien vinden mijn leerlingen heel leuk. Daar bedenken we dan zelf ook spelletjes bij. Bijvoorbeeld met aantikken. Dan zegt het ene kind ‘2’, dan tikt hij het andere kind aan en die zegt ‘4’ en zo gaan ze verder’, vertelt Maria. ‘En vorig jaar hadden we voor het thema ‘kerst’ dan kersthuisjes gespaard en die huisnummers gegeven. Dan maken de kinderen straatjes met even en oneven nummers en zijn zo spelenderwijs bezig met rekenen.’

‘Vorig jaar hadden we voor het thema ‘kerst’ kersthuisjes gespaard en die huisnummers gegeven. Zo zijn de kinderen spelenderwijs bezig met rekenen.’

‘Bij de instructie gebruik ik de Semsom-pop heel vaak. Semsom heeft dan iets ontdekt, bijvoorbeeld bij het doel ‘splitsen’. Dan heeft hij een splitsmachine en daar zit dan een heel verhaal omheen. Soms gaat Semsom ook mee naar buiten. Het hangt af van het doel, maar hij komt vaak met iets nieuws en dat spreekt ze heel erg aan’, zegt Maria.

‘Soms doen we in de middagpauze ook nog wel een spel. Dat is vaak als ik net niet alle lessen in de ochtend af heb gekregen, dan doe ik soms een circuitje in de pauze met ze. Of in de gymzaal, dan gaan we nog aan de gang met sprongen van 2,3 en 5 bijvoorbeeld.’

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje