Activiteit voor kleuters: De plezierige klimtafel

8 januari 2019

In deze activiteit gaan we de letter p verkennen. We ontdekken de p-klank door middel van zoemen en we onderzoeken de schrijfwijze van de letter p.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van twaalf, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

Dit heb je nodig

  • audioapparatuur
  • voorwerpen (of afbeeldingen) met /p/: knuffelaap, dop, knoop, lap, schep, step, wip, pit, pet, pot, potlood, hoepel, lepel
  • voorwerpen (of afbeeldingen) zonder /p/: fiets, jojo, knikker, steen, vlag, vlieger
  • liedje ‘Vriendjes’ (mp3-bestand)
  • filmpje ‘Letter p’

Voorbereiding

Stop de voorwerpen en afbeeldingen in een doos. De aap mag bovenop. Zet het filmpje ‘Letter p’ en het liedje ‘Vriendjes’ klaar.

Introductie

We gaan vandaag een reis maken met de letter p. En we verzamelen allerlei spullen voor onze lettertafel. Op de lettertafel leggen we allerlei dingen waar we de letter /p/ in horen. Zag je in het filmpje iets waarop je zou kunnen klimmen? Welke woorden met /p/ ken je nog uit het filmpje?

Kern

In het filmpje hebben we Zoem de Bij gezien. Hij heeft tijdens zijn reis een dier ontmoet dat graag klimt en klautert. Weten jullie welk dier dat is? Laat de kinderen raden. Haal vervolgens de aap (knuffel of afbeelding) uit de doos. Zoem (met verlengde klankwaarde) het woord ‘aap’. Daarna zoemen de kinderen samen een paar keer het woord ‘aap’. De kinderen voelen dat hun lippen zachte plofjes maken als ze ‘aap’ zeggen. Voel maar goed, want het plofje duurt maar even. Ze ontdekken dat /p/ achteraan in het woord ‘aap’ klinkt.

Er zitten nog meer spullen in de doos. Als we daar ook de /p/ in horen, kunnen we ze gebruiken voor de lettertafel.

Verdeel de kinderen daarna in groepjes en geef elk groepje een aantal spullen uit de doos. Geef elk groepje ook een paar spullen zonder /p/. In elk groepje zoemen de kinderen om de beurt het woord en voelen aan hun lippen. De anderen kijken en luisteren goed. Horen ze /p/ of niet?

Afsluiting 

Ik ben benieuwd wat jullie hebben gevonden voor de lettertafel. Om de beurt vertellen de groepjes welke woorden met /p/ ze hebben gevonden. Ze zoemen de woorden. Horen ze geen /p/? Dan gaan die spullen terug in de doos. De spullen met /p/ leggen de groepjes om de beurt op de lettertafel.

Luister tot slot naar het liedje ‘Vriendjes’.

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon     groep 1 groep 2
maan   groep 1 groep 2  
ster groep 1 groep 2    
woorden de fiets
klimmen
de step
de tuin
de wip
de vlieger bedanken
klauteren
de trampoline
de hoepel
plezierig

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping
 

Dit is een gratis activiteit in een reeks van 12.  Als eerste op de hoogte van een nieuwe activiteit? Like onze Facebookpagina.

 

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten. 

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Er zijn nog geen reacties.