Taalmethode basisonderwijs
Zwijsen heeft een methode voor taal, spelling en grammatica voor de basisschool: de nieuwe lesmethode Taaljacht. Deze vervangt de methodes Taal in Beeld en Spelling in Beeld. Taaljacht beschikt ook over een optioneel programma voor begrijpend lezen: Taaljacht Tekstbegrip.
Naast deze taalmethode verkopen we taalspelletjes voor thuis en op school. Met onze inspiratieartikelen houden we je graag op de hoogte van de nieuwste inzichten en hulpmiddelen voor in je taalles. Ook vind je bij ons leuke extra’s en gratis lesideeën over taal, spelling en grammatica.
Methode Taaljacht
In onze nieuwste lesmethode voor taal, tekstbegrip, spelling en grammatica leer je alles in samenhang met elkaar. Wat je oefent bij grammatica, leer je schrijven bij spelling en verwerk je in het eindproduct bij taal. Leerlingen worden actief betrokken door de coöperatieve werkvormen van Kagan.
Meer over TaaljachtDe leukste taal ligt voor het oprapen
Taalbronnen binnen Taaljacht komen uit de leefwereld van de leerlingen, zoals beeldtaal, pictogrammen, songteksten, instructies, etc. De leukste taal ligt voor het oprapen! Ervaar het zelf met het digitale uitprobeerpakket.
Gratis uitproberen
Taalspelletjes voor in de klas en thuis
Methode spelling, taal en grammatica geïntegreerd
Spreken, luisteren, schrijven en spellen: deze domeinen zijn in Taaljacht met elkaar verbonden, net als in het echte leven. De leerlingen gaan op verkenning, oefenen met de verschillende onderdelen en uiteindelijk komen die samen in een eindtaak per blok. De authentieke bronnen die hierbij gebruikt worden, zoals posters, gedichten of krantenartikelen, laten de echte wereld zien!
Begrijpend lezen als optionele extra bij het taalonderwijs
Het integreren van begrijpend lezen met het taalonderwijs helpt bij de bredere algemene taalontwikkeling van je leerlingen. Begrijpend lezen brengt de kennis van taal nog meer tot leven. Zwijsen ontwikkelde daarom een kerndoeldekkend programma voor begrijpend lezen: Taaljacht Tekstbegrip. Het programma is eigentijds, met een sterke koppeling met Taaljacht Taal. Vanaf augustus 2025 kun je starten met deze nieuwe module.
Taalles met de coöperatieve werkvormen van dr. Spencer Kagan
Leerlingen houden van praten en bewegen. Dat kan je ook inzetten tijdens je taalles, mits het gestructureerd gebeurt. Met de coöperatieve werkvormen van Dr. Spencer Kagan hou je overzicht op wát je leerlingen leren. Maar hoe kun je snel starten met deze coöperatieve werkvormen? Wat moet je van te voren regelen? Waar moet je op letten tijdens de opdracht om de werkvormen succesvol te laten zijn? Lees het in dit artikel.
Rubrics voor feedback of formatief evalueren
Een rubric is een schema of tabel waar criteria en niveaus in staan waar een leerling op beoordeeld wordt (Koster & Korpershoek, 2021). Een rubric kan zowel bij summatieve toetsing als bij formatieve evaluatie worden ingezet. Wil jij rubrics gaan gebruiken in je taalles? Lees dan dit artikel en ga aan de slag! In Taaljacht worden rubrics gebruikt om formatief evalueren concreet toe te passen. Wil je weten hoe? Lees hier hoe de cyclus van formatief evalueren in Taaljacht is uitgewerkt.
Preteaching voor NT2-leerlingen in je taalles
Voor kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands kan de taalles een hele uitdaging zijn. Door preteaching kunnen deze kinderen wel mee blijven doen met de rest van de groep. Tijdens de preteaching laat je deze leerlingen vast kennismaken met het taalverschijnsel dat later in de taalles voorbij komt. Lees verder.
Gratis taalspelletjes voor groep 4 tot en met 8
Wil je ook eens even iets anders doen in je taal- of spellingles? Met spelen geef je ruimte aan creativiteit. Het zorgt voor meer flexibiliteit in de klas en doet iets met het “strakke” programma. We geven je graag de kans om dit eens uit te proberen in je klas, zonder dat dit meteen geld kost. In het artikel ‘Gratis taalspelletjes voor in de klas‘ hebben we een aantal taalspelletjes voor je geselecteerd. Wil je meer weten over de kracht van taalspelletjes in het basisonderwijs? Lees dan dit artikel.
Spellingcategorieën en spellingregels uitgelegd in korte animatiefilmpjes
Goed leren spellen is belangrijk voor kinderen op de basisschool. Het bevordert hun taalontwikkeling en communicatie. Door klanken en spellingregels te categoriseren, leren kinderen dat vergelijkbare geluiden op een consistente manier worden geschreven. In de lesmethode Taaljacht leggen we de verschillende categorieën uit met behulp van korte, aantrekkelijke animaties. In het artikel Waarom is goed leren spellen zo belangrijk? staan een paar voorbeelden.
Taalmethodes basisonderwijs vergelijken
Gaat jouw school een nieuwe (taal-)methode kiezen? We hebben een handig stappenplan waarin je precies ziet welke stappen je gaat doorlopen en hoeveel tijd je ongeveer per stap uit moet trekken. Ook geven we per stap aan waarin Zwijsen je kan ondersteunen. Lees meer op de pagina ‘Methode kiezen – stappenplan‘. Met gratis downloads!